Excursie Manet, Wuppertal 14 nov 2017

Zwevend naar Manet   

Er is geen galerie geselecteerd of de galerie is verwijderd.

Voor veel leden van Sed Vitae was het 14 november vroeg dag. Ze moesten om 07.30 uur in Tilburg in de bus stappen voor een excursie naar Wuppertal. Het hoofddoel van de reis was de tentoonstelling over Manet (1832-1883) in het Von der Heydt-Museum. 
Onze chauffeur was Toon van Van Hoof Reizen uit Sint-Oedenrode. Hij heette ons hartelijk welkom in zijn bus waar de bankjes tegenover elkaar stonden met steeds een tafeltje in het midden. Zo ontstonden er kleine ‘salons’ waar de leden tijdens de reis volop de tijd hadden eens goed bij te praten.
In Wuppertal aangekomen, gingen we met de ‘Schwebebahn’ naar het centrum. Die zweefbaan is voor Wuppertal wat de ‘yellow cabs’ voor New York zijn: een toeristische trekpleister van jewelste en ook gewoon een normaal transportmiddel. Hoog in de lucht hangend aan een monorail uit 1901 (een prachtig industrieel monument!), reis je langs soms prachtige gevels waarvan je de barok versiersels op ooghoogte kunt bewonderen. Normaal gesproken, moet je vanaf de straat je hoofd diep in de nek leggen om mooie geveltjes te bekijken! Maar het hoogtepunt is toch wel dat je majestueus boven de rivier de Wupper zweeft! 
Erna was er tijd voor koffie met gebak waar we tegen die tijd allemaal wel naar uitkeken. Restaurant Pino’s bleek schuin tegenover het museum te liggen; dat was dus lekker gemakkelijk.   

Er is geen galerie geselecteerd of de galerie is verwijderd.

In het museum konden we op eigen gelegenheid de tentoonstelling bezoeken. Velen begonnen met een zeer leerzame film over Manet en de totstandkoming van de expositie. Er was veel te zien en één ding is ons goed duidelijk geworden: Manet was veel meer dan ‘alleen maar’ een impressionist, hoewel hij velen van hen bewonderde en tot zijn vrienden rekende: Monet, Renoir, Sisley, Pissarro…   
De expositie bestrijkt elf thema’s; veel te veel om in dit bestek allemaal te bespreken. Naast min of meer impressionistische schilderijen waren er zeegezichten te zien. Manet is in zijn jonge jaren nog een blauwe maandag zeeman geweest, leerden we. Voor mijzelf was nieuw dat hij een uitgesproken revolutionair was die zich sterk tegen de monarchie afzette. Indrukwekkend waren de beelden van de Parijse opstand (de Commune) na de Frans-Duitse oorlog en de executie van keizer Maximiliaan van Mexico. Een van de soldaten uit het vuurpeloton heeft de gelaatstrekken van keizer Napoleon III van Frankrijk. Het is daarmee duidelijk wat Manet ervan vond: de keizer is een moordenaar! 
Napoleon III komt ook de ‘eer’ toe de aanzet te hebben gegeven tot het schandaal rondom het beroemde ‘Déjeuner sur l’herbe’ waar twee vrolijke, volledig geklede heren gezellig aan het picknicken zijn met een naakte jonge vrouw. De keizer heeft tijdenlang naar dit schilderij staan kijken en net toen zijn hovelingen zich nerveus begonnen af te vragen of ze geacht werden in loftuitingen uit te barsten sprak Zijne Majesteit het verlossende woord: het was een schande dat zoiets werd afgebeeld!
En tot slot nog een Nederlands tintje. Er waren meerdere liefdevolle portretten te zien van zijn hoogblonde echtgenote Suzanne Leenhoff uit Nederland. Zij was in haar tijd een beroemd pianiste. Naar verluidt is Franz Liszt zelfs een keer naar Zaltbommel afgereisd om haar te horen spelen en kwam hij diep onder de indruk terug. Maar, in tegenstelling tot de schilderijen van haar man die nog steeds te bewonderen zijn, zijn haar klanken al sinds lang verstomd… Opnameapparatuur bestond in haar tijd immers nog niet.
Na een tussenstop in Moers waar we van een heerlijk buffet konden genieten, kwamen we halverwege de avond weer zeer voldaan in Eindhoven of Tilburg aan. 
Het is een schitterende dag geweest waar we allemaal van genoten hebben. Veel complimenten aan de beide heren die dit zo perfect voor ons hebben georganiseerd: Joop Bruinsma en Will van Doorn!
Ina Schottert